به ایران سبزمن خوش آمدید

چو ایران نباشد تن من مباد

۱۳۸۸ تیر ۲, سه‌شنبه

تهدید به اخراج سفرای کشور‌های غربی


- منوچهر متکی از انگلیس، فرانسه و آلمان خواست که از ادامه مداخله در امور داخلی ایران بپرهیزند.

با تشدید اظهارات مداخله‌جویان سران کشورهای غربی در حمایت از ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر کشورمان اخراج برخی سفرا خبری است که احتمال وقوع آن در دستگاه سیاست خارجی ایران در حال بررسی است. آنچه که پیش از ظهر دیروز در نشست خبری حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شد پیرامون صحت خبر احتمال اخراج سفرای برخی کشورهای غربی بود که قشقاوی تأیید این مسئله را به نتایج جلسه مجلس و وزارت امور خارجه موکول کرد و گفت: این موضوع را تأیید یا تکذیب نمی‌کنم.

دخالت کشورها و رسانه‌های بیگانه در امور داخلی ایران که با انتقاد شدید مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران روبه‌رو شد کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و همچنین وزارت خارجه را بر آن داشت تا با اتخاذ تصمیمات قاطعانه از مداخله بیشتر این کشورها جلوگیری به عمل آورند. چنانچه هفته گذشته به دنبال اظهارات مداخله‌جویانه نه نخست‌وزیر انگلیس، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شد. محمد کرمی‌راد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این رابطه با بیان اینکه اخراج خبرنگار «بی‌بی‌سی» اولین گام در برخورد با غرب بود، با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه به «ایرنا» گفت: در این جلسه، وزیر امور خارجه گزارشی از تحولات کشور و رویکردهای مداخله‌جویان کشورهای غربی به ویژه انگلیس را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه داد و به سؤالات اعضای این کمیسیون پیرامون نقش این کشورها در تحولات ایران، پاسخ داد. کرمی‌راد ادامه داد: در مجموع تصمیم بر آن شد تا بر اساس آنچه اقتدار ملی، عزت اسلامی و راهبردهای استراتژیک نظام را ترسیم می‌کند، دستگاه سیاست خارجی نیز واکنش متناسب داشته باشد.

قطع روابط دیپلماتیک با کشورهای مداخله‌گر
این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه آیا احتمال قطع روابط دیپلماتیک با کشورهای مداخله‌گر و اخراج سفیران‌شان از تهران وجود دارد، اظهارداشت: اگر آنها به ویژه انگلیس در رفتار و گفتارشان نسبت به تحولات و حوادث اخیر کشورمان تغییر رویه و تجدید نظر نکنند، ممکن است در سطح روابط با این کشورها و حتی تا مرحله اخراج سفرا و کاردارهایشان از تهران واکنش نشان دهیم. کرمی‌راد گفت: برگزاری جلسات با دستگاه روابط خارجی کشورمان در کمیسیون امنیت ملی به صورت دوره‌ای است و پیرامون وقایع جاری کشور از منظر سیاست‌های خارجی و بیانات رهبری در نماز جمعه خواهد بود.

انسداد دارایی‌های ایران
مصادره یک میلیارد و ششصد میلیون دلار از دارایی‌های ایران در انگلیس از سوی وزارت دارایی انگلیس موضوع دیگری بود که اگرچه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آن را «نقض آشکار کنوانسیون‌های بین کشورها و دخالت آشکار در امور داخلی ایران» دانست ولی قشقاوی در نشست خبری روز گذشته در پاسخ به خبرنگاری خاطرنشان کرد: این موضوع و خبر جدیدی نیست و بر اساس سازوکار تحریمی بوده است.

تجمع دانشجویی
در راستای اعتراض به دخالت‌های کشورهای غربی به خصوص انگلیس در امور داخلی ایران و نقش‌آفرینی این کشور در اغتشاشات اخیر، دانشجویان کشورمان تجمع اعتراض‌آمیزی را مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار می‌کنند. به گزارش «فارس» دفتر تحکیم وحدت، بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اعلام کردند که در اعتراض به دولت خبیث انگلیس به دلیل دخالت در امور داخلی ایران و نقش‌آفرینی در راه‌اندازی اغتشاش و آشوب در تهران و حمایت از آشوبگران، عصر امروز در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار می‌کنند.

بلیت برگشت سفیر کدام کشور Ok می‌شود؟
با توجه به انتقادات شدید منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی کشورهای خارجی نسبت به اظهارات مداخله‌جویان رهبران برخی کشورها، احتمال اینکه سفرای این کشورها باید در فکر تهیه بلیت برگشت به سوی کشورشان باشند قوت می‌یابد. منوچهر متکی در این نشست از انگلیس، فرانسه و آلمان خواست که از ادامه مداخله در امور داخلی ایران بپرهیزند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر